Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Opis specjalności

Specjalność Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna umożliwia poznanie metody realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w pierwszym etapie edukacji dziecka czyli w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Program specjalności Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna obejmuje wiedzę z zakresu: pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii oraz wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka, a także zarządzania placówką przedszkolną. Dobór treści pozwala na kształtowanie postaw i umiejętności, które umożliwią wykonywanie zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących i terapeutycznych.

Kształcenie realizowane jest w formie: wykładów, ćwiczeń, warsztatów i projektów, co gwarantuje kompleksowe teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zawodu. Studenci zdobywają także doświadczenie pedagogiczne podczas praktyk studenckich w placówkach oświatowych, które są integralną częścią edukacji.

W programie nauczania ogromną wagę przywiązujemy do interdyscyplinarnego widzenia rzeczywistości oraz zajęć integrujących wiedzę z umiejętnościami. Równoległa teoretyczna i praktyczna forma kształcenia wyrabia w studentach zdolność prawidłowego diagnozowania i prognozowania specjalistycznych oddziaływań edukacyjnych m.in. trafnej identyfikacji potrzeb dziecka,  zasad doboru oraz wykorzystania środków dydaktycznych i metod oddziaływania, a także przygotowywania programów pracy wychowawczo-dydaktycznej, scenariuszy zabaw i zajęć oraz planów współpracy z rodzicami.

Uzyskane kompetencje przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela  w przedszkolach oraz innych alternatywnych form edukacji przedszkolnej, a także nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej.

Nabyte umiejętności

  • wiedza z zakresu: pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii
  • wiedza specjalistyczna na temat teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • współpracy z rodzicami
  • diagnozowania rozwoju dziecka
  • zarządzania placówką przedszkolną
  • nauczania, tj. realizowania procesu kształcenia w klasach I-III szkoły podstawowej i w przedszkolu (dzięki przygotowaniu obejmującemu m.in. podstawową wiedzę matematyczno-przyrodniczą, językowo-literacką i artystyczną)
  • umiejętności wykonywania zadań wychowawczych, opiekuńczych, stymulujących,  terapeutycznych, profilaktycznych i wyrównawczych
  • umiejętność prawidłowego diagnozowania i prognozowania specjalistycznych oddziaływań edukacyjnych
  • diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w tym odkrywania uzdolnień dziecka i ich rozwijania
  • zdolność przygotowywania programów pracy wychowawczo-dydaktycznej, scenariuszy zabaw i zajęć, planów współpracy z rodzicami
  • samodzielnego tworzenia i weryfikowania własnych projektów pedagogicznych
  • współpracy z nauczycielami i uczniami, środowiskiem rodzinnym dzieci oraz pozaszkolnym środowiskiem lokalnym w realizowaniu celów pedagogicznych szkoły oraz przedszkola
  • kierowania własnym rozwojem zawodowym
  •  posługiwania się niezbędnymi przepisami prawa oświatowego
Praca po studiach
 
  • kuratoria i zakłady obsługi placówek oświatowych
  • instytucje oświatowe
  • placówki opiekuńcze
  • placówki pomocy dziecku
  • organy administracji samorządowej
  • przedszkole publiczne i prywatne, szkoła podstawowa
  • prywatne placówki szkolne
  • placówki wspierające rodzinę dysfunkcyjną
  • instytucje organizujące czas wolny dla dzieci i młodzieży
  • instytucje prowadzące działalność na rzecz dziecka i rodziny

Program studiów

Przedmioty kształcenia humanistycznego

  • Personalizm chrześcijański
  • Aksjologia
  • Wyzwania społeczne
  • Mediacje i negocjacje
  • Kreowanie rzeczywistości

Przedmioty kształcenia ogólnego

  • Język obcy
  • Metodyka badań i prac naukowych
  • Technologie informacyjne
  • Ochrona własności intelektualnej
  • Normalizacja i certyfikacja
  • Wychowanie fizyczne

Przedmioty kształcenia podstawowego

  • Etyka zawodu pedagoga
  • Socjologia wychowania    
  • Socjologia małych grup
  • Podstawowe pojęcia i systemy pedagogiczne   
  • Metody badań w pedagogice
  • Psychologia ogólna i rozwojowa
  • Psychologia kliniczna

Przedmioty kształcenia kierunkowego

  • Historia myśli pedagogicznej
  • Teoretyczne podstawy wychowania
  • Teoretyczne podstawy nauczania
  • Pedagogika społeczna
  • Prawo oświatowe
  • Prawo rodzinne i opiekuńcze

Przedmioty kształcenia specjalnościowego

  • Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Podstawy edukacji przedszkolnej i zintegrowanej
  • Psychologia dziecka i wychowawcza
  • Edukacja zróżnicowana i spersonalizowana
  • Wiedza o literaturze i języku
  • Kształcenie kompetencji językowych i komunikacyjnych
  • Podstawy kształcenia matematycznego z metodyką
  • Wiedza o przyrodzie i społeczeństwie z metodyką           
  • Plastyka  z metodyką
  • Technika z metodyką
  • Muzyka z metodyką
  • Kultura fizyczna z metodyką
  • Język obcy w pracy z dziećmi
  • Media i TI w nauczaniu i uczeniu się
  • Zasady konstruowania programów
  • Badania jakości w oświacie i nauczaniu
  • Diagnoza pedagogiczna
  • Terapia pedagogiczna w pracy z dziecmi
  • Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach
  • Praca z dzieckiem zdolnym
  • Współpraca z rodziną
  • Edukacja zdrowotna
  • Emisja głosu
  • Kreowanie rzeczywistości - warsztaty specjalnościowe
  • Edukacja poprzez projekty
  • Seminarium dyplomowe
  •  Praktyka zawodowa

Uwaga: Uczelnia zastrzega sobie prawo do modyfikacji programu kształcenia i planu studiów.